Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Wałbrzych znowu stawia na wodór – dwie oferty w przetargu

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
24-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
24-09-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Wałbrzych znowu stawia na wodór – dwie oferty w przetargu
fot. UM Wałbrzych / FBWodorowe Solarisy w taborze miasta
Wałbrzych otworzył oferty na dostawę 14 autobusów wodorowych. Do rywalizacji stanęły dwie firmy, a najtańsza propozycja opiewa na 50,5 mln zł – mniej niż zakładany budżet miasta. To drugie podejście do tego zakupu: poprzedni przetarg unieważniono, bo jedyny oferent nie spełnił rygorystycznych wymagań technicznych.

Wałbrzych nie zwalnia tempa w realizacji swojej strategii wymiany taboru na zeroemisyjny. Po zakontraktowaniu 20 autobusów Solaris Urbino 12 Hydrogen, miasto prowadzi kolejne postępowanie na dostawę 14 fabrycznie nowych autobusów elektrycznych zasilanych wodorem.

Do rywalizacji stanęły dwie firmy. Daimler Buses Polska wycenił realizację zamówienia na 57,8 mln zł brutto, natomiast PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy z Konina zaoferował kwotę 50,5 mln zł brutto. Budżet zamawiającego wynosi 53,58 mln zł, co oznacza, że jedna z propozycji mieści się w zaplanowanym limicie i daje realną szansę na pozytywne rozstrzygnięcie przetargu.

Wysokie wymagania wobec taboru

Warunki przetargu są bardzo precyzyjne i wymagające. Miasto oczekuje autobusów klasy MAXI o długości od 11,8 m, mieszczących co najmniej 85 pasażerów, z czego minimum 25 na miejscach siedzących i z zapewnioną przestrzenią dla wózków dziecięcych oraz osób z niepełnosprawnościami. Wnętrze ma być niskopodłogowe, a układ drzwi dopuszczalny w konfiguracjach 1-2-0, 1-1-0 lub 2-2-0.

Napęd pojazdów ma opierać się na centralnym silniku elektrycznym o mocy co najmniej 150 kW. Energia będzie pochodzić z ogniw paliwowych zasilanych wodorem, wspieranych przez magazyny energii. Zbiorniki wodoru muszą gwarantować zasięg minimum 350 km w warunkach miejskich, a cały układ ma umożliwiać odzysk energii podczas hamowania oraz ładowanie baterii poprzez złącze plug-in. Autobusy muszą pracować niezawodnie w temperaturach od –30°C do +40°C i wytrzymać co najmniej 15 lat eksploatacji przy rocznym przebiegu 70 tys. km.

Wymogi obejmują także serwis i wsparcie posprzedażowe: od dostarczenia pełnej dokumentacji i oprogramowania diagnostycznego, przez szkolenia personelu, aż po bieżące aktualizacje systemów przez 10 lat po zakończeniu gwarancji. Co najmniej 50% komponentów ma pochodzić z krajów UE lub państw objętych zasadą równouprawnienia gospodarczego.

Drugie podejście, większe szanse

To już druga próba zakupu nowych autobusów wodorowych dla Wałbrzycha. Pierwsze postępowanie, ogłoszone wiosną tego roku, zakończyło się niepowodzeniem. Do miasta wpłynęła tylko jedna oferta, która – po analizie dokumentów – okazała się niezgodna z wymaganiami technicznymi określonymi w specyfikacji. Miasto wskazało, że zaoferowane autobusy nie spełniały kluczowych parametrów zapisanych w dokumentacji. W efekcie cała procedura musiała zostać unieważniona.

Samorząd był jednak przygotowany na taką ewentualność. Dzięki pozostawionemu zapasowi czasowemu unieważnienie nie zagroziło harmonogramowi projektu ani wykorzystaniu środków unijnych. Już kilka dni później ogłoszono nowe postępowanie, które spotkało się z większym odzewem rynku. Obecnie sytuacja wygląda znacznie lepiej – do rywalizacji stanęły dwie firmy, a jedna z ofert mieści się w budżecie zamawiającego, co daje realną szansę na podpisanie umowy i sprowadzenie do Wałbrzycha kolejnej partii zeroemisyjnych autobusów.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Bielsko-Biała podpisuje umowę na budowę stacji ładowania elektryków

Komunikacja

Bielsko-Biała podpisuje umowę na budowę stacji ładowania elektryków

Paulina Piziorska 18 września 2025

7 pomysłów na transport przyszłości w Warszawie

Komunikacja

7 pomysłów na transport przyszłości w Warszawie

Paulina Piziorska 18 września 2025

Włocławek ponawia próbę kupienia 14 nowych elektrobusów MAXI

Komunikacja

Ostrów Wielkopolski kupuje cztery elektrobusy i ładowarki

Komunikacja

MZA Warszawa kupiły aż 79 elektrycznych Solarisów

Komunikacja

MZA Warszawa kupiły aż 79 elektrycznych Solarisów

Redakcja/inf. pras. 16 września 2025

Zobacz również:

Bielsko-Biała podpisuje umowę na budowę stacji ładowania elektryków

Komunikacja

Bielsko-Biała podpisuje umowę na budowę stacji ładowania elektryków

Paulina Piziorska 18 września 2025

7 pomysłów na transport przyszłości w Warszawie

Komunikacja

7 pomysłów na transport przyszłości w Warszawie

Paulina Piziorska 18 września 2025

Włocławek ponawia próbę kupienia 14 nowych elektrobusów MAXI

Komunikacja

Ostrów Wielkopolski kupuje cztery elektrobusy i ładowarki

Komunikacja

MZA Warszawa kupiły aż 79 elektrycznych Solarisów

Komunikacja

MZA Warszawa kupiły aż 79 elektrycznych Solarisów

Redakcja/inf. pras. 16 września 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij